Udostępnij
Skomentuj
https://www.hulahop.pl/wiadomosc/jak-cwiczyc-koncentracje-u-dziecka-jak-sie-uczyc-efektywnie/10944/ 2018-08-30 14:25:46.000000

Jak ćwiczyć koncentrację u Dziecka? Jak się uczyć efektywnie?

„Skup się!”, „Czemu nie myślisz?”, „Co znowu robisz, miałeś się uczyć”, „Nie patrz tu, tylko w książkę”. Brzmi znajomo….? Pewnie tak. I na pewno brzmi też źle. A tymczasem problemy z koncentracją u Dzieci są – niestety – coraz bardziej powszechne.

Efektywna nauka w szkole

Jest sumą umiejętności przetwarzania pozyskiwanych wiadomości i właśnie koncentracji. Nie wystarczy, że Dziecko tylko  mocno się skupi na tym, co słyszy czy czyta, tak jak nie wystarczy samo czytanie czy słuchanie.  To musi iść w parze, ale główną odpowiedzialność za sukces przynosi właśnie koncentracja, dzięki której można nabyć umiejętność nauki. Skuteczna nauka to nie tylko taka, która przynosi korzyści w postaci ocen, ale i taka, która pozostaje w głowie. Dzieje się tak, jeśli uczeń ma odpowiednie warunki do nauki zarówno materialne, jak i emocjonalne. Zaburzenie swoistej harmonii powoduje problemy z koncentracją, a co za tym idzie – nauka w szkole i skupienie się na lekcji staje się większym wysiłkiem, a odrabianie lekcji w domu niemal niemożliwe.

Brak koncentracji u Dziecka

Jeśli Uczeń nie potrafi skupić się w szkole, jego oceny się pogarszają, a zadania domowe zaczyna odrabiać nieskończenie długo – to znak, że może mieć problem z koncentracją, czyli przenosi uwagę na wszystko inne poza tym, co faktycznie ma do zrobienia. Koncentracja to ważna i niełatwa umiejętność, którą Dziecko nabywa niemal od samego początku. Wiele mówi się o tym, że Niemowlę „potrafi już się na czymś skupić” – z uwagą patrzy w dany punkt, analizuje to, co widzi, potrafi się tym zająć przez dłuższą chwilę. To jest właśnie koncentracja! Już na tym etapie Rodzic powinien zadbać o to, by tę umiejętność pielęgnować. Źródła problemów z koncentracją leżą więc już w wieku Niemowlęcym, a najczęściej wynikają z… przebodźcowania. Jeśli Dziecko otoczone jest zabawkami, szczególnie interaktywnymi, o agresywnym przekazie, wciąż ma organizowany czas i jest zajmowane zabawą, a do tego zewsząd napływają do Niego komunikaty i mówiąc wprost – nie ma czasu dla siebie, na własną zabawę, własne uwolnienie kreatywności i myśli  – zaczyna mieć kłopoty z koncentracją. Mówiąc wprost – kiedy już próbuje się na czymś skupić, jest od tego odrywane. To samo dotyczy starszych Dzieci – zbyt duża ilość zabawek, korzystanie z tabletów i telefonów, oglądanie bajek, natłok zajęć poza przedszkolem czy szkołą, poczucie ciągle ograniczonego czasu i przestrzeni, brak możliwości wyboru (nieograniczony dostęp do wszystkich „dóbr”, jak elektronika, zabawki) z pewnością nie ułatwiają chwil spokoju i skupienia. Słowem – jest tyle koszących propozycji, że wszystkiego chciałby się spróbować, wszystkim się bawić. Brak koncentracji u Dziecka to po prostu nieumiejętność poświęcenia czasu i uwagi jednej rzeczy, wynikająca ze zbyt wielu możliwości, natłoku myśli i pomysłów związanych z otaczającą rzeczywistością.

Jak ćwiczyć koncentrację?

Nauka koncentracji u starszych Dzieci może nie być łatwa, wymaga bowiem zmiany niektórych nawyków. Dziecko potrzebuje wyczuć rytm dnia – kiedy jest czas na obowiązki, np. związane ze szkołą, a kiedy na zabawę, podczas której z kolei nie powinno być ograniczane, powinno mieć szansę „wybawienia się”, ale i w tym momencie mogą to być zabawy i ćwiczenia na pamięć i koncentrację. Na początku ważna jest pomoc w odrabianiu lekcji. Nie musi polegać na aktywnym uczestnictwie Rodzica, ale na stworzeniu odpowiednich warunków. Jak pomóc Dziecku w nauce? Niech miejsce do nauki będzie czyste, przejrzyste, przestronne i nie znajdowało się w nim nic, co mogłoby rozpraszać uwagę – natłok kolorów, zabawki, zbędne akcesoria. Nieograniczony zasięg powinien dotyczyć jedynie pomocy naukowych. Dziecko nie musi odrabiać lekcji w swoim pokoju, co więcej – dobrze, jeśli miejsce do nauki nie jest tym samym, w którym się Ono bawi, choć wiadomo, że nie zawsze jest możliwość stworzenia dodatkowego pomieszczenia. Jeśli nie przeszkadza to reszce Rodziny – może to robić w kuchni i salonie, o ile także nie będzie otrzymywało nieodpowiednich bodźców z zewnątrz – dźwięków radia czy telewizora, zabaw Rodzeństwa, nie będą w tym czasie odbywały się spotkania towarzyskie Rodziców. Ale może się poczuć pewniej – Rodzice są obok, gotowi by wesprzeć w skupieniu się i zlikwidować rozpraszacze. Mogą także sprawdzać notatki z lekcji, podpowiedzieć, jak je robić, by nauka była łatwiejsza oraz oczywiście pomóc w rozwiazywaniu problemów. Pomocą w skupieniu mogą być także chwile ciszy – niech Rodzic siądzie z Dzieckiem i niech wzajemnie patrzą na siebie przez określony czas, bez zerkania na boki. Nie muszą rozmawiać ani nic robić – ważne jest utrzymanie się w tej samej pozycji, ze wzrokiem skupionym na konkretnej „rzeczy”. Poprawa koncentracji może być zauważalna także po zabawach. Pomocne będą w tym książki obrazkowe, np. seria „Ulica Czereśniowa” lub „Rok w…”, bardzo bogate w szczegóły, do dogłębnego przeglądania i – właśnie – skupiania się na detalach. Puzzle z kolei potrafią ćwiczyć cierpliwość, podobnie jak gry planszowe,  a gra Memo – pamięć. Dobre są także różnego rodzaju zestawy kreatywne, np. do samodzielnego robienia biżuterii czy mozaiki, a nawet klocki. Z pewnością nie pomoże strofowanie Dziecka, zmuszanie do pewnych czynności, nachalne zajmowanie Mu czasu czy siedzenie i kontrolowanie Go.

Ważne, by nie tyle nauczyć Dziecko koncentracji, co dać możliwość, by mogło się skoncentrować. Powinno mieć szansę bawić się samemu. Szczególnie dobrze ograniczać różnego rodzaju gadżety, które powodują wielozmysłowe doznania, takie jak różnego rodzaju zabawki interaktywne (nie mylić z sensorycznymi!), które w jednym momencie grają, świecą, a do tego „uczą”, ale rzadko kiedy wymagają większego wkładu intelektualnego niż naciśniecie guzika, a także – a może przede wszystkim – telewizji, tabletów i telefonów, nawet, jeśli Dziecko na nich gra, co – teoretycznie – Je rozwija. Korzystanie z nich może być dla Dziecka bardziej atrakcyjne niż sięganie po książkę, ze względu na przekaz – kolorowy, dynamiczny, w dodatku z dźwiękiem. Ważny jest też czas spędzony z Dzieckiem i cierpliwość Rodziców – wspólne czytanie, rozmowy, zachęcanie do pewnych aktywności.

Zanim Rodzic zacznie strofować Dziecko, że się nie uczy, nie skupia, rozprasza – warto się zastanowić, gdzie leży przyczyna. Jej wyeliminowanie jest proste, przyzwyczajenie nieco trudniejsze, ale wszystko jest do zrobienia przy dobrej współpracy i chęciach z obu stron.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Zwykły zakup
Od 39,99 zł do 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
od 15,99 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
od 9,99 zł
Punkty Odbioru
0 zł
od 9,99 zł
od 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
0 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
0 zł
Punkty Odbioru
0 zł
0 zł
CZAS NA ZWROT PRODUKTU*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni