Udostępnij
Skomentuj
https://www.hulahop.pl/wiadomosc/nauka-samodzielnej-zabawy-jak-wychowac-samodzielne-dziecko/10918/ 2018-08-29 08:53:44.000000

Nauka samodzielnej zabawy. Jak wychować samodzielne dziecko?

Często Rodzice, w przypływie fali zmęczenia narzekają, że w każdej zabawie Malucha muszą uczestniczyć, bo nie potrafi bawić się sam, wciąż potrzebuje towarzystwa, szybko się nudzi, niczym samodzielnie się nie zajmie. Czy można temu jakoś zaradzić?

Zabawy z Dziećmi

Nie ma się co czarować – nie każdy Rodzic jest do nich stworzony i nie trzeba bać się stwierdzenia, że nawet nie każdy to lubi. Nie ma w tym nic złego – zabawa z Dzieckiem jest sporym wyzwaniem, choć na zupełnie innym poziomie, niż typowe „dorosłe” zadania. nie ma się więc co dziwić, że nie każdy Rodzic potrafi się w nie wczuć, szczególnie, jeśli ma na głowie setkę innych rzeczy do ogarnięcia. Jednym przychodzi to naturalnie, innym nieco trudniej. Jednak w pewnym momencie czuje się, że Maluch jest już na tyle „duży”, że mógłby nauczyć się czasem spędzać czas samodzielnie. Organizacja czasu Dziecka tak, by się nie nudziło, ale nie wymagało też ciągłej interwencji Rodzica, wcale nie jest łatwa. Sporo pomaga wychodzenie na dwór, szczególnie, jeśli można korzystać z udogodnień, jak np. plac zabaw, gdzie Maluch może się bawić wspólnie z rówieśnikami, choć czasem nawet i to robi niechętnie. Oczywiście, są także gry i zabawy dla Dzieci, ale nie wszystkie przeznaczone są do zabawy solo lub też Dziecko nie bardzo chce to robić. Cóż, żadne zabawki dla Dzieci nie zastąpią Rodzica. Ale kiedy Dziecko staje się samodzielne? Jak nauczyć Dziecko samodzielnej zabawy? Każdy Rodzic czasem zadaje sobie takie pytania.

Jak zachęcić Dziecko do samodzielności?

Nauka samodzielności w zasadzie nie jest nauką sensu stricte. Nie można jej nabyć z książek, nie można powiedzieć Dziecku „a teraz nauczysz się bawić samodzielnie”, bo przecież nie o to chodzi, by zostawić płaczącego Malucha do czasu, aż się przyzwyczai i w końcu nauczy. Należy zacząć od refleksji nad tym, skąd się bierze brak samodzielności u Dzieci - czy faktu, że naprawdę nie potrafią czegoś zrobić czy raczej nie chcą? Bardzo często wynika to z niechęci, ale niekoniecznie podyktowanej nudą. Problem leży w braku pewności siebie, wiary we własne umiejętności oraz… tęsknoty za Rodzicem, za byciem z kimś bliskim. Ona z kolei może mieć różne podłoże – czasem wynika z braku zainteresowania Rodzica, czasem z Jego nieumiejętności pogodzenia różnych obowiązków, co także przekłada się na brak czasu dla Dziecka. Winę za brak pewności siebie Dziecka także ponoszą, niestety, Rodzice. Owszem, niektóre Maluchy są po prostu wstydliwe. Ale czym innym jest wstyd wywoływany kontaktem z kimś obcym, a czym innym niepewność w stosunku do własnych działań. Jej powodem jest postawa Rodziców – oceniająca, etykietująca, wartościująca, krytykująca. I dotyczy to zarówno oceniania pozytywnego, czyli chwalenia, jak i negatywnego, czyli karania bądź gnębienia słownego. Brak samodzielnej zabawy, niechęć do niej, wynika z obawy przez krytyką. Może ona dotyczyć krytyki pozytywnej – Maluch jest nastawiony na ciągły poklask, bycie w centrum uwagi, więc wciąż potrzebuje publiczności do zabawy, chce, by śledzono każdy jego ruch i go komentowano, oczywiście pozytywnie. W skrócie – jeśli Dziecko wciąż słyszy, jakie wszystko jest „super” i „piękne” –  w końcu będzie się tego domagało. Wtedy także zabawy wyglądają nieco inaczej – Maluch jest pewny siebie, ale i dominujący, narzucający określone schematy, chcący się popisać, nieodporny na sugestie zmian. Z kolei krytyka negatywna, a więc ciągłe mówienie, że coś jest źle zrobione, znów zepsute, że Dziecko czegoś nie potrafi i nie da rady powoduje zamknięcie i wycofanie – Maluch wciąż słyszący takie komunikaty trafi wiarę we własne umiejętności i nie będzie się bawił samodzielnie, nie tylko z obawy, że znów Rodzic będzie niezadowolony, ale także z własnego poczucia, że nie potrafi, nie da rady. W końcu skoro tak Mu było wmawiane, to czemu ma być inaczej…?

W tym, jak nauczyć Dziecko samodzielności, bardzo ważna jest więc obserwacja Dziecka podczas zabawy i uczestniczenie w niej, poświecenie czasu. Nie zawsze musi polegać na interakcji, ale bardzo ważne jest to, jak Rodzic odbiera taką zabawę – czy jest w niej jurorem czy partnerem. Nie w każdą zabawę trzeba się wtrącać – jeśli Maluch robi coś sam, niech ma na to szansę, chyba że wyraźnie potrzebuje pomocy. Zachętą do samodzielnej zabawy z pewnością będzie okazywanie wiary w Dziecko, wspierania Jego umiejętności, szczerość, ale i empatia, kiedy coś nie wyjdzie oraz uznanie, kiedy coś się uda. Ale zarówno uznanie, jak i wyrazy negatywnej krytyki, nie powinny mieć wydźwięku oceniającego, a raczej, nazwijmy to, „dostrzegający”, wyrażający wsparcie i zainteresowanie, np. „Chyba trochę krzywa wyszła ta wieża z klocków, jak myślisz?” lub „Ojej, ten kwiatek wygląda jak prawdziwy!”. Warto też zapewniać Dziecko o tym, że zawsze jest się gotowym Mu pomóc i wierzy się w Jego umiejętności, np. „Wiem/wierzę, że dasz radę to zrobić!”. Dzieci, które nie są oceniane – nie oceniają też innych, łatwiej znoszą niepowodzenia i mają silną wewnętrzną motywację. Są też pewniejsze siebie – jeśli coś się nie uda, potrafią to przepracować, a jeśli coś wyjdzie dobrze – czują mobilizację do dalszego doskonalenia. Przede wszystkim – Dzieci, którym poświęca się czas nie czują obawy przez brakiem kontaktu, nie czują niepewności w chwilach, kiedy są same – mają poczucie bezpieczeństwa i bliskości nawet, jeśli Rodzica nie ma obok. Można powiedzieć, że nie starają się „nadrobić” i „nazbierać na zapas” wspólnych chwil. A więc czas, zaangażowanie i wsparcie Rodziców ma kluczowe znaczenie w budowaniu odwagi i pewności siebie Dziecka.

Jak rozwijać samodzielność u Dzieci?

Ogromne znaczenie mają także treści komunikatów, które przekazuje się Dzieciom. Poza ocienianiem, równie ważne są zwroty, które czasem wychodzą mimochodem z ust Rodziców i są naturalne, ale jednak ich forma nie jest do końca właściwa. Np. słowa „uważaj, bo…” od razu generują poczucie zagrożenia u Dziecka – ma uważać, bo coś jest niebezpieczne, ergo może lepiej z tego zrezygnować? Z kolei „bądź ostrożny” oznacza, że Maluch ma zielone światło, wyczuwa zaufanie Rodzica, ale ma uważać – uważać z własnego poczucia, nie narzuconego przez kogoś. Zwrotów-kluczy o pozytywnym zabarwieniu jest więcej – wspomniane już „Wierzę w Ciebie”, „Wiedziałam/em, że Ci się uda”, ale też  „Jestem z Ciebie dumna/y”, „Wiem, że potrafisz” itp. Drugim ważnym krokiem, jeśli chodzi o samodzielność Dziecka, jest sam sposób zabawy Niech będzie jak najczęściej przez Nie inicjowany, ale niekoniecznie narzucany. Chodzi o to, by stwarzać jak najwięcej możliwości na kreatywne zabawy, a podczas nich pytać Dziecko o możliwe scenariusze, co myśli, czasem  starać się coś zmienić, podać inny pomysł, ale nie żeby podważyć pomysłowość Dziecka, a raczej pobudzić Je do myślenia – zaangażować i być zaangażowanym. Znaczenie mają także zabawki dla Dzieci, które także powinny być angażujące i stymulujące, takie które Maluch – w pewnym wieku – sam wybiera (oczywiście w granicach rozsądku), które pozwolą Mu na uwolnienie wyobraźni, zaangażują i niekoniecznie będą wymagały obecności innych osób. Samodzielne zabawy dla Dzieci nie muszą być wcale jakieś specjalne – jeśli Maluch czuje się pewnie w zabawie, nie jest znudzony, wie, że w każdej chwili może się zwrócić do Rodzica i nie zostanie odepchnięty – będzie potrafił się wszystkim bawić samodzielnie.

Samodzielna zabawa Dziecka to spory „sukces” dla Rodzica. Wiele razy słyszy się „jak On/Ona fajnie potrafią się samo sobą zająć”, a tymczasem Ono potrafi, bo właśnie WIE, ŻE POTRAFI, bo ktoś w Niego wierzy, jest blisko, wspiera, więc wszystko będzie dobrze. W pewnym wieku można także Dziecko wprost poprosić, czy mogłoby się chwile samo pobawić – w tym także nie ma nic złego, o ile nie kryje się pod tym niechęć Rodzica, znudzenie, odtrącenie Dziecka i wymówki, byle tyle nie spędzać wspólne z Nim czasu. Samodzielna zabawa z takich pobudek nie będzie żadnym sukcesem ani dla Rodzica, ani dla Dziecka.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Zwykły zakup
Od 39,99 zł do 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
od 15,99 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
od 9,99 zł
Punkty Odbioru
0 zł
od 9,99 zł
od 100 zł
Kurier 24h
0 zł
od 19,99 zł
Kurier Poczta Polska 48h
0 zł
0 zł
Paczkomaty 24/7
0 zł
0 zł
Punkty Odbioru
0 zł
0 zł
CZAS NA ZWROT PRODUKTU*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni