https://www.hulahop.pl/wiadomosc/dieta-w-ciazy-co-jesc-a-czego-unikac-na-co-zwracac-uwage/10537/ 2018-12-21 13:31:37.000000

Dieta w ciąży – co jeść, a czego unikać? Na co zwracać uwagę?

Poza wykonywaniem niezbędnych badań, dieta w ciąży jest jedną z pierwszych kwestii, o jakich się myśli. Co teraz jeść? Co wolno, a czego unikać? Ile jeść? Czy faktycznie je się za dwóch? Wokół diety w ciąży narosło mnóstwo mitów. W niektórych jest ziarenko prawdy, inne są kompletnie wyssane z palca. Jak więc sprawa wygląda?

Witaminy w ciąży

Od ich suplementacji należy rozpocząć myślenie o wprowadzeniu jakichkolwiek zmian w codziennym jadłospisie. Nawet zagorzali przeciwnicy wspomagania się sztucznymi witaminami powinni na nie spojrzeć bardziej przychylnym okiem podczas ciąży. Oczywiste jest, że nie wszystkie witaminy organizm jest w stanie sam wyprodukować czy pozyskać z pożywienia w odpowiedniej ilości, dlatego każda kobieta już na etapie planowania ciąży, powinna przyjmować np. kwas foliowy, który ma bardzo istotny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego u Dziecka. Można go pozyskać ze szpinaku, ale nigdy nie będzie to wystarczająca ilość, dlatego suplementacja ma ogromne znaczenie. Równie ważny jest magnez w ciąży, szczególnie, jeśli kobiecie dokuczają skurcze nóg, nadmierne osłabienie i zmęczenie. Magnez bardzo szybko wypłukuje się z organizmu, dlatego nie zaszkodzi jego uzupełnianie. W ciąży niezbędne są także witaminy K, C, D, A, E oraz inne witaminy z grupy B. Przy niektórych wystarczą naturalne produkty, np. dzienną dawkę witaminy A zapewniają dwie marchewki, dlatego dodatkowa suplementacja nie jest konieczna. Z kolei witamina D, szczególnie w okresie zimowym, nie jest produkowana przez organizm w odpowiedniej ilości, nie sposób ją też pozyskać naturalnie, stąd konieczność uzupełniania niedoborów dodatkowymi środkami.

Przyrost wagi w ciąży

Bywa tak, że kobieta w ciąży jeszcze nie zdążyła pomyśleć, co powinna zjeść, ale już zaczęła martwić się zbyt dużym przyrostem wagi. Tak – waga się na pewno podniesie, u niektórych o kilka, u innych o kilkanaście kilogramów. Od czego to zależy? W dużej mierze od… przypadku. Nie jest powiedziane, że kobieta, która dużo je w ciąży i nosi w sobie duże Dziecko, dużo przytyje. Nie ma żadnej ustalonej normy, ile można przytyć w ciąży. Bardzo błędnym założeniem jest jednak stwierdzenie, że kobieta w ciąży je albo powinna jeść za dwóch – to ono najczęściej prowadzi do nadmiernego przyrostu wagi. Oczywiście, w ciąży potrzebne jest więcej pokarmu, bo energia z jedzenia rozkłada się na dwoje. Ale należy ją pozyskiwać ze zróżnicowanej diety, nie zaś większych porcji jedzenia. Nie można także stosować żadnych diet odchudzających, eliminacyjnych bez wskazań medycznych. Nie należy jednak jeść więcej niż zazwyczaj. Wystarczy, że będzie się jadło po prostu lepiej, zaspokajało głód, ale bez przejadania się.

Przyjmuje się, że w ciąży tyje się zazwyczaj około 12kg – jest to naturalny, można powiedzieć, standardowy przyrost wagi. I rzeczywiście, często jest tak, że właśnie tyle kilogramów traci się zaraz po porodzie i w pierwszych dniach, a ten bagaż, który nadbudował się powyżej 12kg, niestety zostaje, a jego zgubienie wymaga już nieco pracy. Nie musi jednak tak być – niektóre kobiety tyją mniej, inne więcej, a czas, w jakim organizm wraca do wagi sprzed ciąży, jest bardzo indywidualny. Sporo energii kosztuje także karmienie piersią i mówi się, że ono może pomóc w redukcji wagi. To także nie jest niestety regułą. Ważne jest jednak, by kontrolować przyrost wagi w ciąży, nie wmawiać sobie, że „jestem w ciąży, to mi wolno”. Owszem, Dziecko i wody płodowe swoje ważą. Ale nadmiar jedzenia, który się spożywa, także, a Maluszek sam wszystkiego „nie zje”…

Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży?

W zasadzie nie ma wyraźnego podziału na to, co jeść w konkretnych okresach ciąży. Odżywianie w pierwszym trymestrze ciąży w dużej mierze zależy od samopoczucia i apetytu przyszłej Mamy. Może się zdarzyć, że objawy ciąży będą delikatne i łaskawe, więc niewiele trzeba będzie zmieniać w diecie, a może być też tak, że nagle wszystko, co do tej pory smakowało, było jadane często i bez problemów, zaczyna odrzucać. Jeśli tylko wszystko jest ok i czuje się, że nie zwróci się każdego zjedzonego posiłku, należy zadbać o to, by dieta była jak najbardziej zróżnicowana i bogata we wszystkie niezbędne składniki. Należy pamiętać o warzywach, owocach, ale także mięsie, nabiale oraz ziarnach. Ważne są także zdrowe tłuszcze oraz węglowodany, które dostarczą Mamie energii.

Co jeść w drugim trymestrze ciąży?

Dieta w drugim trymestrze ciąży także zależna jest od stanu zdrowia Mamy i jej „możliwości przerobowych”. Ze względu na możliwość występowania zaparć, ważne jest, by dieta była bogata w błonnik. Sporo znajdzie się go np. w jabłkach i ziarnach. Warto także sugerować się wynikami badań – jeśli Ciężarna ma niedobory magnezu, niech pamięta o jego suplementacji oraz naturalnym uzupełnianiu. Magnez można znaleźć w warzywach liściastych, bananach, orzechach oraz, oczywiście, czekoladzie i kakao. W przypadku problemów z krwią sprawdzą się buraki, które są pyszne zarówno w formie sałatki, jak i soku. Poza tym – jeśli nie ma żadnych przeciwskazań, kobieta w ciąży może jeść wszystko, na co ma ochotę. Nie jest tak, że nagle nie można się skusić na kebab z dworcowej budki czy chińską zupkę. Oczywiście, jedzenie instant czy fast foody nigdy nie są zdrowe, niezależnie od tego, czy jest się w ciąży, czy nie. Ale w małych ilościach nie są też trujące, a zdecydowanie gorzej wpłynie na przyszłą Mamę niespełnienie zachcianki niż mała paczka chipsów. Warto pamiętać o tym, że kobieta w ciąży nie powinna się denerwować, a słowa „tego chyba nie powinnaś jeść” mogą naprawdę wywołać burzę!

Co jeść w trzecim trymestrze ciąży?

I znowuż - dieta w trzecim trymestrze ciąży zależy od zdrowia przyszłej Mamy i wyników badań. W normalnym przypadku niczym nie różni się od tej z pierwszego czy drugiego trymestru. Także przyda się więcej błonnika oraz zadbanie o naturalne uzupełnianie witamin. W zależności od tego, na jaką porę roku przypada ciąża, warto korzystać z darów natury – nowalijek i owoców sezonowych w okresie wiosenno-letnim oraz z darów natury, które proponuje jesień. Zima wychodzi niestety najsłabiej, ale nadal bez problemu można znaleźć produkty, które spełnią wszystkie potrzeby.

Czego nie można jeść w ciąży?

Tutaj zdecydowanie łatwiej wskazać konkretne produkty. Nie jest ich dużo, ale u niektórych mogą wywoływać zdziwienie. Oczywiste i bardzo ważne jest zrezygnowanie ze wszelkich używek, takich jak alkohol, narkotyki i papierosy, a konieczność zażywania jakichkolwiek leków należy niezwłocznie skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. O skutkach zażywania tego typu substancji nie trzeba nikogo informować – każdy odpowiedzialny Rodzic doskonale o nich wie.

W grupie produktów, których należy unikać podczas ciąży są słodycze – zawierają mnóstwo cukru i innych dodatków, które nie są wskazane w żadnej diecie, a już najmniej w ciążowej. W przypadku cukrzycy ciążowej odstawienie słodyczy jest konieczne dla zdrowia Matki i Dziecka. Należy także unikać żywności wysoko przetworzonej, konserwantów, barwników i sztucznych dodatków. W ciąży nie powinno się spożywać żadnych produktów zrobionych z niepasteryzowanego mleka, surowych i niedogotowanych jaj oraz surowego mięsa i ryb. Wszystko po to, by uniknąć takich chorób, jak salmonella, listerioza czy toksoplazmoza, które mogą być bardzo niebezpieczne dla Dziecka. To przykra wiadomość dla fanek serów pleśniowych, oscypków, tatara i sushi. Za to jak to wszystko będzie smakowało za kilka miesięcy…oh!

Co pić w ciąży?

Zawsze i wszędzie, niezależnie od stanu zdrowia i organizmu, najlepsza jest woda. Może być mineralna lub źródlana, najlepiej niegazowana. Ale oczywiście nie samą wodą żyje Człowiek, a w kobieta w ciąży tym bardziej! Jeśli tylko nie ma przeciwskazań lekarskich, można sobie pozwolić na ulubione kawy czy herbaty w zrównoważonych dawkach. Warto także pić naturalne soki (bez zbędnych dodatków). Powinno się unikać słodzonych napojów gazowanych, ale nie ma co popadać w skrajność – szklanka zimnej Coca Coli z lodem i cytryną, w upalne lato, z pewnością nie zrobi Jej krzywdy, a wręcz przeciwnie. Niech to jednak będzie ogromny wyjątek, a nie codzienność! Uwaga na zioła i niektóre herbaty! Nie wszystkie mogą być spożywane przez kobiety w ciąży  - ich wybór warto konsultować z lekarzem.

Dieta w ciąży nie powinna być niczym niezwykłym. Ważne jest to, by odżywiać się zdrowo, z głową i umiarem, ale nie popadać w żadne skrajności. Nie są one dobre nigdy, także w ciąży. Zdrowa dieta nie powinna być podyktowana obowiązkiem, swoistą ciążową presją – powinna być naturalnym odruchem i zapotrzebowaniem. Ulubiony baton, szklanka sztucznego soku czy jeden fastfood na miesiąc nie zrobią krzywdy, a jeśli naprawdę czuje się nieodpartą ochotę na ich zjedzenie – nie warto się katować. Bezwzględnie jednak należy unikać zachcianki na lampkę wina, piwo czy papierosa! Ważne, by wyzbyć się niezdrowych nawyków, do absolutnego minimum, właśnie do odświętnych zachcianek, ograniczyć spożycie nieodpowiedniej żywności, która poza uzależniającym smakiem nie wnosi nic dobrego. Wyrobienie zdrowych nawyków przyniesie wiele korzyści także po ciąży – szybszą redukcja wagi oraz wpojenie Maluchowi odpowiedniego patrzenia na jedzenie sprawi, że będzie się o krok od zmiany jakości życia na jeszcze lepsze.

Podobne artykuły
 

Witaminy w ciąży

Od ich suplementacji należy rozpocząć myślenie o wprowadzeniu jakichkolwiek zmian w codziennym jadłospisie. Nawet zagorzali przeciwnicy wspomagania się sztucznymi witaminami powinni na nie spojrzeć bardziej przychylnym okiem podczas ciąży. Oczywiste jest, że nie wszystkie witaminy organizm jest w stanie sam wyprodukować czy pozyskać z pożywienia w odpowiedniej ilości, dlatego każda kobieta już na etapie planowania ciąży, powinna przyjmować np. kwas foliowy, który ma bardzo istotny wpływ na prawidłowy rozwój układu nerwowego u Dziecka. Można go pozyskać ze szpinaku, ale nigdy nie będzie to wystarczająca ilość, dlatego suplementacja ma ogromne znaczenie. Równie ważny jest magnez w ciąży, szczególnie, jeśli kobiecie dokuczają skurcze nóg, nadmierne osłabienie i zmęczenie. Magnez bardzo szybko wypłukuje się z organizmu, dlatego nie zaszkodzi jego uzupełnianie. W ciąży niezbędne są także witaminy K, C, D, A, E oraz inne witaminy z grupy B. Przy niektórych wystarczą naturalne produkty, np. dzienną dawkę witaminy A zapewniają dwie marchewki, dlatego dodatkowa suplementacja nie jest konieczna. Z kolei witamina D, szczególnie w okresie zimowym, nie jest produkowana przez organizm w odpowiedniej ilości, nie sposób ją też pozyskać naturalnie, stąd konieczność uzupełniania niedoborów dodatkowymi środkami.

Przyrost wagi w ciąży

Bywa tak, że kobieta w ciąży jeszcze nie zdążyła pomyśleć, co powinna zjeść, ale już zaczęła martwić się zbyt dużym przyrostem wagi. Tak – waga się na pewno podniesie, u niektórych o kilka, u innych o kilkanaście kilogramów. Od czego to zależy? W dużej mierze od… przypadku. Nie jest powiedziane, że kobieta, która dużo je w ciąży i nosi w sobie duże Dziecko, dużo przytyje. Nie ma żadnej ustalonej normy, ile można przytyć w ciąży. Bardzo błędnym założeniem jest jednak stwierdzenie, że kobieta w ciąży je albo powinna jeść za dwóch – to ono najczęściej prowadzi do nadmiernego przyrostu wagi. Oczywiście, w ciąży potrzebne jest więcej pokarmu, bo energia z jedzenia rozkłada się na dwoje. Ale należy ją pozyskiwać ze zróżnicowanej diety, nie zaś większych porcji jedzenia. Nie można także stosować żadnych diet odchudzających, eliminacyjnych bez wskazań medycznych. Nie należy jednak jeść więcej niż zazwyczaj. Wystarczy, że będzie się jadło po prostu lepiej, zaspokajało głód, ale bez przejadania się.

Przyjmuje się, że w ciąży tyje się zazwyczaj około 12kg – jest to naturalny, można powiedzieć, standardowy przyrost wagi. I rzeczywiście, często jest tak, że właśnie tyle kilogramów traci się zaraz po porodzie i w pierwszych dniach, a ten bagaż, który nadbudował się powyżej 12kg, niestety zostaje, a jego zgubienie wymaga już nieco pracy. Nie musi jednak tak być – niektóre kobiety tyją mniej, inne więcej, a czas, w jakim organizm wraca do wagi sprzed ciąży, jest bardzo indywidualny. Sporo energii kosztuje także karmienie piersią i mówi się, że ono może pomóc w redukcji wagi. To także nie jest niestety regułą. Ważne jest jednak, by kontrolować przyrost wagi w ciąży, nie wmawiać sobie, że „jestem w ciąży, to mi wolno”. Owszem, Dziecko i wody płodowe swoje ważą. Ale nadmiar jedzenia, który się spożywa, także, a Maluszek sam wszystkiego „nie zje”…

Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży?

W zasadzie nie ma wyraźnego podziału na to, co jeść w konkretnych okresach ciąży. Odżywianie w pierwszym trymestrze ciąży w dużej mierze zależy od samopoczucia i apetytu przyszłej Mamy. Może się zdarzyć, że objawy ciąży będą delikatne i łaskawe, więc niewiele trzeba będzie zmieniać w diecie, a może być też tak, że nagle wszystko, co do tej pory smakowało, było jadane często i bez problemów, zaczyna odrzucać. Jeśli tylko wszystko jest ok i czuje się, że nie zwróci się każdego zjedzonego posiłku, należy zadbać o to, by dieta była jak najbardziej zróżnicowana i bogata we wszystkie niezbędne składniki. Należy pamiętać o warzywach, owocach, ale także mięsie, nabiale oraz ziarnach. Ważne są także zdrowe tłuszcze oraz węglowodany, które dostarczą Mamie energii.

Co jeść w drugim trymestrze ciąży?

Dieta w drugim trymestrze ciąży także zależna jest od stanu zdrowia Mamy i jej „możliwości przerobowych”. Ze względu na możliwość występowania zaparć, ważne jest, by dieta była bogata w błonnik. Sporo znajdzie się go np. w jabłkach i ziarnach. Warto także sugerować się wynikami badań – jeśli Ciężarna ma niedobory magnezu, niech pamięta o jego suplementacji oraz naturalnym uzupełnianiu. Magnez można znaleźć w warzywach liściastych, bananach, orzechach oraz, oczywiście, czekoladzie i kakao. W przypadku problemów z krwią sprawdzą się buraki, które są pyszne zarówno w formie sałatki, jak i soku. Poza tym – jeśli nie ma żadnych przeciwskazań, kobieta w ciąży może jeść wszystko, na co ma ochotę. Nie jest tak, że nagle nie można się skusić na kebab z dworcowej budki czy chińską zupkę. Oczywiście, jedzenie instant czy fast foody nigdy nie są zdrowe, niezależnie od tego, czy jest się w ciąży, czy nie. Ale w małych ilościach nie są też trujące, a zdecydowanie gorzej wpłynie na przyszłą Mamę niespełnienie zachcianki niż mała paczka chipsów. Warto pamiętać o tym, że kobieta w ciąży nie powinna się denerwować, a słowa „tego chyba nie powinnaś jeść” mogą naprawdę wywołać burzę!

Co jeść w trzecim trymestrze ciąży?

I znowuż - dieta w trzecim trymestrze ciąży zależy od zdrowia przyszłej Mamy i wyników badań. W normalnym przypadku niczym nie różni się od tej z pierwszego czy drugiego trymestru. Także przyda się więcej błonnika oraz zadbanie o naturalne uzupełnianie witamin. W zależności od tego, na jaką porę roku przypada ciąża, warto korzystać z darów natury – nowalijek i owoców sezonowych w okresie wiosenno-letnim oraz z darów natury, które proponuje jesień. Zima wychodzi niestety najsłabiej, ale nadal bez problemu można znaleźć produkty, które spełnią wszystkie potrzeby.

Czego nie można jeść w ciąży?

Tutaj zdecydowanie łatwiej wskazać konkretne produkty. Nie jest ich dużo, ale u niektórych mogą wywoływać zdziwienie. Oczywiste i bardzo ważne jest zrezygnowanie ze wszelkich używek, takich jak alkohol, narkotyki i papierosy, a konieczność zażywania jakichkolwiek leków należy niezwłocznie skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. O skutkach zażywania tego typu substancji nie trzeba nikogo informować – każdy odpowiedzialny Rodzic doskonale o nich wie.

W grupie produktów, których należy unikać podczas ciąży są słodycze – zawierają mnóstwo cukru i innych dodatków, które nie są wskazane w żadnej diecie, a już najmniej w ciążowej. W przypadku cukrzycy ciążowej odstawienie słodyczy jest konieczne dla zdrowia Matki i Dziecka. Należy także unikać żywności wysoko przetworzonej, konserwantów, barwników i sztucznych dodatków. W ciąży nie powinno się spożywać żadnych produktów zrobionych z niepasteryzowanego mleka, surowych i niedogotowanych jaj oraz surowego mięsa i ryb. Wszystko po to, by uniknąć takich chorób, jak salmonella, listerioza czy toksoplazmoza, które mogą być bardzo niebezpieczne dla Dziecka. To przykra wiadomość dla fanek serów pleśniowych, oscypków, tatara i sushi. Za to jak to wszystko będzie smakowało za kilka miesięcy…oh!

Co pić w ciąży?

Zawsze i wszędzie, niezależnie od stanu zdrowia i organizmu, najlepsza jest woda. Może być mineralna lub źródlana, najlepiej niegazowana. Ale oczywiście nie samą wodą żyje Człowiek, a w kobieta w ciąży tym bardziej! Jeśli tylko nie ma przeciwskazań lekarskich, można sobie pozwolić na ulubione kawy czy herbaty w zrównoważonych dawkach. Warto także pić naturalne soki (bez zbędnych dodatków). Powinno się unikać słodzonych napojów gazowanych, ale nie ma co popadać w skrajność – szklanka zimnej Coca Coli z lodem i cytryną, w upalne lato, z pewnością nie zrobi Jej krzywdy, a wręcz przeciwnie. Niech to jednak będzie ogromny wyjątek, a nie codzienność! Uwaga na zioła i niektóre herbaty! Nie wszystkie mogą być spożywane przez kobiety w ciąży  - ich wybór warto konsultować z lekarzem.

Dieta w ciąży nie powinna być niczym niezwykłym. Ważne jest to, by odżywiać się zdrowo, z głową i umiarem, ale nie popadać w żadne skrajności. Nie są one dobre nigdy, także w ciąży. Zdrowa dieta nie powinna być podyktowana obowiązkiem, swoistą ciążową presją – powinna być naturalnym odruchem i zapotrzebowaniem. Ulubiony baton, szklanka sztucznego soku czy jeden fastfood na miesiąc nie zrobią krzywdy, a jeśli naprawdę czuje się nieodpartą ochotę na ich zjedzenie – nie warto się katować. Bezwzględnie jednak należy unikać zachcianki na lampkę wina, piwo czy papierosa! Ważne, by wyzbyć się niezdrowych nawyków, do absolutnego minimum, właśnie do odświętnych zachcianek, ograniczyć spożycie nieodpowiedniej żywności, która poza uzależniającym smakiem nie wnosi nic dobrego. Wyrobienie zdrowych nawyków przyniesie wiele korzyści także po ciąży – szybszą redukcja wagi oraz wpojenie Maluchowi odpowiedniego patrzenia na jedzenie sprawi, że będzie się o krok od zmiany jakości życia na jeszcze lepsze.

Podobne artykuły
 
Kategoria: Poradniki
Data: 21.12.2018
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Twój podpis zostanie zapamiętany i będzie wyświetlał się przy recenzjach, zapytaniach technicznych oraz komentarzach. Podpis możesz w każdej chwili zmienić w ustawieniach swojego konta.
Lista komentarzy jest pusta.